** Story From Small Kitchen **

Art of Sharing

Sharing, it could be an art. An art or tradition of sharing. I am not just referring to sharing recipes but you can share whatever kind of knowledge that you have with people around you.So I create "Story From Small Kitchen" blog to share my recipes with my friends also I love to hear and try my friends recipe.So I hope, with this blog, we can share not only recipes but new experience from each other.Do enjoy read this blog and leave you comment.

++ Bingka Hijau ++


Sumber: Joayee (Myresepi.com)


Kuih orang dulu-dulu, ada yang panggil bingka hijau, ada yang panggil kuih bakar. Kalau di Malaysia kuih ni melambak, tapi nak jumpa yang sedap susah jugaklah. Di philppine ni pun ada kuih bingka, cuma rasa dan warna dia lain sikit. Jadi semalam terjumpa satu resepi kuih bingka hijau yang simple dan dapat good respose dari pembaca. Memang tak sia-sia cuba, cukup lemak, cukup manis, gerenti sedap.

**Bingka Hijau**

Bahan-bahan:-
1 cawan jus pandan
2 cawan tepung gandum
1 cawan gula
2 1/4 cawan santan / 1 tin santan = 450 ml ( smallkitchen campur freshmilk sikit sbb santan tak cukup, hehehe)
2 tsp butter (agak-agak
3 biji elur
1/2 tsb garam
Bijan untuk ditabur (smallkitchen tak tabur pun sebab tiada bijan)

Cara-caranya:

  1. Blender semua bahan di atas kecuali bijan.

  2. Masukkan 2 sudu minyak masak ke dalam loyang pembakar. Masukkan loyang dalam oven, bila minyak sudah panas, masukkan bahan yang telah diblender ke dalamnya.

  3. Tabur bijan di atasnya dan bakar pada suhu 180 celcius sehingga keperangan.(Oven smallkitchen ada api bawah jea, jadi kurang sikit keperangan kuih yang dibuat).
Kuih ni makin banyak kerak makin sedap.

P/S :- please guna measurement cup sebab saiz cawan berbeza-beza

0 comments:

Post a Comment